BÅTEN
Pollare och knapar
Båten ska vara utrustad med beslag som möjliggör säker förtöjning. Pollare, knapar, ring- och öglebultar etc. måste vara så stora att förtöjningsgodset kan göras fast ordentligt i dem och så
kraftiga och väl monterade att de håller för extra stora påkänningar, t ex vid bogsering. De ska vara väl rundade så att tågvirket inte utsätts för nötning. Fastsättningen i skrovet ska ske med genomgående bultar - helst av rostfritt stål – och muttrarna ska säkras genom nitning eller dubbelmutter. Förstärkningar under däcket måste finnas, så att inte pollare och knapar lossnar vid kraftiga ryck. Kontrollera ovannämnda anordningar i din egen båt och förstärk eller byt ut dem om så behövs
FÖRTÖJNINGSGODS
Tågvirke
Tågvirke som används till förtöjning ska ha hög draghållfasthet och vara motståndskraftigt mot nötning, ryck och solljus.
Det finns flera olika syntetiska tågvirkesmaterial, men som permanent förtöjningsgods rekommenderas långfibrigt tågvirke tillverkat av polyester eller polyamid, s k "silke". Anvisade dimensioner enlig tabell nedan
Polyesterull som armerats med minst 50% långfibrigt polyester silke samt tågvirke av långfibrigt polypropylen eller polyeten kan användas under förutsättning att dimensionen ökas
med 2 mm enligt tabellen nedan. Kortfibrigt oarmerat tågvirke av stapel fiber eller s k "ull" har låg brottgräns och ska inte användas till permanent förtöjning. Flera olika handelsnamn på konstfibrer förekommer. Förvissa dig om att det tågvirke du tänker köpa är det bästa som finns att få. Om tågvirket är skadat ska det genast bytas ut. Permanenta
förtöjningar av polyester och polyamidsilkegods ska bytas ut minst var 4:e år oavsett om de ser nötta ut eller inte. Lägre kvaliteer måste bytas årligen på grund av deras snabba åldrande
Båten
Depl Cirka ton
0,2
0,5
1,0
2,0
3,0
4,0
6,0
8,0
Tågvirke i mm Diameter
Långfibrig Polyester
12
14
16
18
20
22
22
24
Förtöjningsfjädrar
En båt vars förtöjning kan springa av genom ryck är inte rätt förtöjd . Någon form av ryckutjämning måste finnas. Förtöjningsfjäder av stål måste alltid säkras med kätting av sådan dimension som krävs enligt rekommendationstabellen (Fig – Tågvirke)
Vissa "fjädrar" består av ett dragtåligt, ryckdämpande gummi material. Några av dem har en inbyggd stålkärna. Vid förtöjning av båtar över tre ton i utsatt läge tillråds även för denna fjädertyp en säkerhetskätting enligt rekommendationstabellen. Fjädern måste vara av sådan storlek att den passar för det tågvirke som behövs till båten.
Fendrar
är en mycket viktig del av en god förtöjning. De ska skydda både den egna och andra båtar. Fendrarnas antal, form och storlek bestäms av båtens längd, höjd och fribordsprofil (se bild). Du ska ha så många fendrar som behövs för att skydda intillliggande båtar. De bör ha sådan tyngd all de inte kan blåsa upp på däck.